onsdag 6 juli 2016

Ännu mera kalas...

Hej!
Idag har vi firat att jag fyller år.
Det blir många kalas för våran del i juli.
Näst på tur att fylla år är Emil :)

Jag bjöd på en smarrig marängtårta 🎈



                 Recept marängtårta:

Vispa äggvita (3st), ca 1 tsk citronsaft och 2 dl strösocker till en luftig maräng.
Bre ut marängen på en plåt, två stycken lika stora tårtbottnar ska det bli :)
In i ugnen på 100 grader ca 1 timme.

Lägg en marängbotten på ett tårtfat, smält lite mjölkchoklad i vattenbad och blanda den med lite vaniljsås.
Bre ut blandningen på marängen.
(Ca 1 dl, hälften mjölkchoklad, hälften vaniljsås.)
Skiva lite jordgubbar och skär några bitar mjölkchoklad.

På med den andra botten och bre ut grädde. 
Toppa med jordgubbar och ringla på lite chokladsås :)
Smaskens!

Tårtan fick bra betyg och den tog to.m slut fort, väldigt fort :)

Nu ska jag krypa upp i soffan, andas 10 djupa andetag (vi har en trotsig och rent ut sagt riktigt elak tonåring här hemma) och när jag andats mina djupa andetag klart ska jag se om det är något bra på tv:n.

Trevlig kväll!
Kram
S






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar